„Bielszowice nocą” (MMRŚL/Et/582)
Obraz „Bielszowice nocą” autorstwa Władysława Lucińskiego (MMRŚL/Et/582), namalowany w 1973 roku na płótnie, techniką mieszaną, z wykorzystaniem farb olejnych i temperowych.
W ubiegłym roku, ze względu na zły stan techniczny i liczne uszkodzenia, Muzeum oddało eksponat do konserwacji. Dawid Pasierb – konserwator dzieł sztuki, dokonał wielu żmudnych zabiegów, aby obraz odzyskał swój dawny blask. Dzieło Lucińskiego to nokturn, ukazujący pejzaż przemysłowy Bielszowic, dzielnicy Rudy Śląskiej. Kolorystyka utrzymana jest w ciemnej tonacji barwnej z dominacją czerni i granatu, z ciepłymi akcentami ugru, brązu i czerwieni. Mnoga ilość „ludzików”, tak charakterystycznych dla autora, została kontrastowo namalowana bielą. Kompozycja obrazu jest dynamiczna, otwarta, pasowa i asymetryczna i w fantazyjny sposób przedstawia infrastrukturę naziemną i podziemną miasta. W części naziemnej widzimy zabudowania kopalniane z szybem i kominami w otoczeniu budynków mieszkalnych zlokalizowane z lewej strony obrazu, podczas gdy bliżej prawej krawędzi znajdują się okręgi, składające się z ciągów połączonych ze sobą „ludzików”, symbolizujące księżyc w pełni. Tło części naziemnej stanowi ciemnogranatowe niebo z gwiazdami przedstawionymi w formie białych „ludzików”. Druga, większa część kompozycji przedstawia podziemie kopalni, składające się z licznych korytarzy wypełnionych miniaturowymi „ludzikami”. Kolejne, coraz głębsze pokłady w formie poziomych chodników tworzą prawdziwą mozaikę rozświetlonych „okienek” wyrobisk, prowadzących w głąb kopalni. W prawym dolnym rogu obrazu znajduje się podpis malarza „LUCIŃSKI W. 73”.
Władysław Luciński uznany jest za jednego z najwybitniejszych twórców sztuki naiwnej. Jego obrazy, odznaczające się oryginalnością, rozpoznawalne ze względu na swój indywidualizm, znajdują się w wielu muzeach w kraju i zagranicą. Szerzej na temat twórczości Lucińskiego pisaliśmy już przy okazji eksponatu marca w 2023 roku.
W tym roku, 30 maja, Władysław Luciński obchodziłby 91 rocznicę urodzin.